Od roku 2007 nowy Zarząd SM – Przylesie mając poparcie Rady Nadzorczej i Mieszkańców przeprowadził w kolejnych latach szereg remontów i modernizacji:
1. Budynki 91b, 91, 91d. Wymiana wodomierzy. Kontynuowano wymianę nowo zakupionych wodomierzy w związku z zamierzoną wymianą instalacji. W kilku mieszkaniach nie udało się wymienić wodomierzy z powodu nieobecności właścicieli lokali, braku kontaktu z właścicielami lub braku możliwości wymiany (zabudowane śrubunki, ściśnięta, skręcona instalacja, awaryjny stan instalacji) które postanowiono pozostawić do czasu wznowienia robót wymiany instalacji. (AS Instal 600,00 zł., ALTIMO Sp. z o.o. 1192,00 zł. + 894,00 zł + 1043,00 zł.)
2. Studnia głębinowa. Kontynuowano rozpoczęte prace wykonania studni głębinowej po sukcesywnym uzyskiwaniu niezbędnych decyzji od organów administracji państwowych na podstawie opracowań (Karta Informacyjna Projektu, Operaty wodnoprawne – 3 opracowania, Dokumentacja hydrogeologiczna). Uzyskano Decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, Pozwolenie na zabudowę urządzeń wodnych wykonanego otworu hydrogeologicznego i oczekujemy na Pozwolenie na pobór wody podziemnych z wykonanego ujęcia o które zawnioskowaliśmy 05.12.2012 L.dz.1141/2022. (ZRW A.Kubera 80870,00 zł., GEOPLAN A.Nerkowski 15375,00 zł., GEOPLAN Dawid Zimnawoda 2091,00 zł.)
3. Plac zabaw – Działka 11/16. Wykonanie drogi dojazdowej z geokraty do studni głębinowej (HINC A.HINC 41529,72 zł.)
4. 9 budynków. Po przeglądzie stanu technicznego dachów budynków mieszkalnych dokonano cząstkowych napraw pokrycia na 9-ciu budynkach mieszkalnych – likwidacja pęcherzy wodnych, naprawa obróbek blacharskich, uszkodzeń papy, dosztukowanie kominów kanalizacyjnych, uzupełnienia ubytków kominów tynku kominów wentylacyjnych. (DEVICE Sp. z o.o. 25909,44)
5. Hydrofornia osiedlowa. Po włamaniu do pomieszczeń hydroforni wymieniono istniejące drzwi wejściowe na antywłamaniowe (HINC A.HINC 9778,50 zł.)
6. 9 budynków. Uszczelnienie zadaszenia balkonów w miejscach szczelin pomiędzy płytą balkonową a elewacją na 9-ciu budynkach (DEVICE SP. z o.o. 85050,00 zł.)
7. Garaże kpl. „A”. Wymiana rynien i rur spustowych oraz pokrycia zadaszeń żelbetowych z powodu ich złego stanu technicznego i częściowego zniszczenia. (DEVICE Sp. z o.o. 28904,07 zł. + 10081,44 zł.)
8. Garaże kpl. „A” – zakup szlabanu zamykającego wjazd na plac . przy budynku 77d (Satie 14715,00 zł.)
9. Garaże kpl.”D”. Wymiana rynien i rur spustowych z równoczesnym przerobieniem spadków i uzupełnieniem odprowadzenia wód opadowych. Nieprawidłowości powodowały korozję i niszczenie bram i progów w garażach. (DEVICE Sp. z o.o. 34930,18 zł. + 5169,17 zł.)
10. Garaże kpl. „D”. Wykonanie odwodnienia z rur spustowych i nowego orynnowania garaży dostawionych. (HINC A.HINC 6666,60 zł.)
11. Budynek 91c. Odtworzenie zagospodarowania terenu po dostawieniu balkonów i robotach elewacyjnych. (HINC A.HINC 41165,64 zł.)
12. Budynek 91d. Odtworzenie zagospodarowania terenu po dostawieniu balkonów i robotach elewacyjnych. (HINC A.HINC 23485,62 zł.)
13. Droga dojazdowa do budynków 91, 91c, 91d. Naprawy cząstkowe nawierzchni zagrażające bezpieczeństwu ruchu pieszego i jezdnego. (HINC A.HINC 6076,20 zł.)
14. Budynek 84. Remont rowerowni. (HINC A.HINC 31347,00 zł.)
15. Budynek 91d. Remont rowerowni. (HINC A.HINC 25191,00 zł.)
16. Budynek 91. Remont rowerowni. (HINC A.HINC 24640,20 zł.)
17. Budynek 78. Remont rowerowni. (HINC A.HINC 31347,00 zł.)
18. Budynek 84. Wymiana drzwi korytarza bocznego (HINC A.HINC 4773,60 zl.
19. Budynek 91c mieszkanie 43. Wymiana okien. (ANKO Sp. z o.o. 10061,59 zł.)
20. Plac postojowy przy budynku 79 i Pawilonie 79a. Remont nawierzchni wjazdu i parkingu (HINC A.HINC 43248,89 zł.)
21. 9 budynków. Doraźne prace naprawcze instalacji elektrycznej w m-cach styczeń luty 2022 (Elwat Inst. Elektr. K.Witek 18878,40 zł.)
22. Teren osiedla. Prace instal. elektryczne na terenie osiedla (studnia ujęciowa, oświetlenie zewnętrzne, oświetlenie garaży, zasilanie kotłowni 77c, szlaban przy bud.77d. (Elwat Inst. Elektr. K.Witek 13565,00 zł.)
23. 8 budynków (bez 91b). Prace naprawcze w budynkach w okresie kwiecień – wrzesień 2022. (Elwat Inst. Elektr. K.Witek 19467,00 zł.)
24. Teren osiedla. Doraźne prace naprawcze inst. elektr. (oświetlenie zewnętrzne,
oświetlenie parkowe, studnia głębinowa, garaże kpl „A”, szlaban przy 77d). (Elwat Inst. Elektr. K.Witek 13234,80 zł. + 5073,75 zł.)
25. 9 budynków. Bieżące naprawy elektryczne. (Elwat. K.Witek 8035,20 zł.)
26. Budynki 91b, 91c, 91d. Kontynuacja zadania „Głęboka termomodernizacja ….” Decyzja Pomorskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z 12.04.2022 nr OHŚ.9022.1.2020.AK umożliwiła kontynuowanie wstrzymanych wcześniejszą Decyzją tego samego organu nr OHK.9022.6.2020.AK z dnia 23.03.2020 robót termomodernizacyjnych. Wymiana instalacji c.o., z.w., c.w. i cyrkulacji. (DEVICE Sp. z o.o./Flow System 2 812 375,21 zł.)
27. Budynek 77d. Dokończenie robót wymiany instalacji przerwanej przez f-mę POLTERM (DEVICE Sp. z o.o./Flow System 4685,19 zł. oraz Flow System 1194,93 zł.)
28. Budynki 91b, 91c, 91d. Docieplenie stropów piwnic. (DEVICE Sp. z o.o. 149 951,30 zł.)
29. Kotłownie – 9 budynków + Pawilon 77c. Wymiana sensorów detekcji gazu oraz akumulatorów wewnętrznych modułów i zasilaczy podtrzymujących pracę systemów bezpieczeństwa „Gazex”. (ALTIMO M. Świtka 7746,84 zł. + 698,64 zł.)
30. Budynki 77d i 91c. Wymiana pomp cyrkulacyjnej i obiegowej (pomiędzy kotłem a zasobnikiem wody) (ALTIMO M. Świtka 8324,95 zł.)
31. Budynki 77d, 91a, 91b dostawa z wymianą napędu przepustnic powietrza w palnikach gazowych. (ALTIMO M. Świtka 5767,20 zł.)
Informacja dodatkowa.
32. Garaże kpl. „A” Wymiana instalacji elektrycznej – zrealizowana w 50%.
33. Pawilon 77c. Prace instalacji elektrycznej dotyczące zwiększenia mocy w kotłowni – zrealizowane w 80%.
34. Budynki 77d, 79, 91a Monitorowanie stateczności budynków (GEOPLAN S.C. 4982,50 zł.)
1. Zakończono prace elewacyjne we wszystkich budynkach. Pozostały drobne poprawki wymagające wejścia do mieszkań których nie wykonano ze względu na pandemię.
2. Nie zakończono prac związanych z wymianą instalacji wodociągowej i grzewczej w budynkach 91b, 91c i 91d.
3. Powodem przerwania prac była inicjatywa grupy mieszkańców budynku 91b którzy po pretekstem zagrożenia epidemią wywoływali niepokój wśród innych. Zarząd nie miał podstaw prawnych do przerwania realizacji zawartych umów z NFOŚiGW i GW ani wykonawcami. Zażądaliśmy od SANEPID-u wydania decyzji a nie informacji i sugestii telefonicznych. Decyzja SANEPID-u zapewniła ochronę prawną przed ewentualnymi roszczeniami ze strony instytucji wdrażającej projekt i wykonawców.
4. W 9-ciu budynkach zakończono stawianie wież balkonowych.
5. Rozpoczęto wykonywanie opasek budynków i przywracanie po budowie terenów zielonych.
6. Zakończono wymianę wodomierzy w 6-ciu budynkach. Od czerwca 2020 rozpoczęto wymianę wodomierzy w budynkach 91b, 91c i 91d.
7. W związku z rozpoczęciem prac na działce po starej kotłowni przygotowywane jest dostosowanie osiedla do nowego układu komunikacyjno – parkingowego z uwzględnieniem przepisów p.poż.
Najważniejsze roboty remontowe w okresie od marca 2020 do grudnia 2021
1. W dniu 23 marca 2020 Decyzją Pomorskiego Państwowego wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego OHK.9022.6.2020.AK, wstrzymano realizację wymiany instalacji wodociągowej i grzewczej do czasu odwołania stanu epidemii na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Kontynuowano rozpoczęte prace związane z dociepleniem ścian zewnętrznych budynków które zakończono w lipcu 2022. (Device 596149,80 zł)
3. Realizowano w dalszym ciągu montaż balkonów dostawnych które zakończono w październiku 2022. ( SerwMar 4179722,00 zł.)
4. W styczniu 2021 rozpoczęto przygotowania do wymiany kolektora sanitarnego w piwnicy budynku 77d, odprowadzającego ścieki sanitarne do miejskiej kanalizacji sanitarnej. Przyczyną był zator kanalizacyjny i wybijanie ścieków w grunt pod budynkiem – badania geotechniczne (Terrawiert 538,00 zł. )
5. W marcu 2022 zakończono remont kanalizacji sanitarnej pod budynkiem 77d. (HINC A.Hinc 82539,00 zł.)
6. Kontynuacja rozpoczętych robót instalacji odgromowych w budynkach 91a, 91d, (K&M INSTAL 23522,40, 8078,40), 91, 91c, 78, 84, 77d,, (ELZAB 15714,00, 24748,20, 9273,46, 17303,76,
7. Wykonanie instalacji oświetlenia zewnętrznego, nowych słupków oświetleniowych, instalacje odgromowe, instalacje grzewcze dachowe, przeróbki, naprawy usuwanie awarii. (ELWAT 19418,01, 10479,00, 9840,00, 9273,46, 1045,50, 4932,30, 4194,30, 4182,00, 8302,50, 10762,50, 3345,60, 3045,60)
8. W lutym 2022 stwierdzono uszkodzenia i spękania muru oporowego utrzymującego nasyp ziemny przy ścianie szczytowej Pawilonu 77E. Wykonano ekspertyzę techniczną stanu technicznego (AMBIT 6150,00 zł.) z zaleceniem pilnego rozebrania elementów zagrażających bezpieczeństwu konstrukcji i bezpieczeństwu użytkowania.
9. W marcu 2022 rozebrano ścianę muru z bloczków betonowych i zastąpiono prefabrykatami żelbetowymi z balustradą, wykonano ściankę oporową z pustaków ozdobnych nawierzchnię brukową i ogrodzenie panelowe. Na terenie przed murem ustawiono kontenery na odpady segregowane. (HINC A.HINC 60872,70 zł.)
10. Przed ścianą wschodnią budynku 77d wykonano remont nawierzchni drogowej i chodnikowej z pozyskaniem 2-ch miejsc postojowych. (HINC A.HINC 9754,50 zł.)
11. Marzec 2022.W budynku 77d pomieszczenie suszarni wraz z przylegającymi boksami piwnic (zniszczone o ażurowych i przystosowano dla potrzeb przechowywania rowerów. (HINC A.HINC 41023,80 zł.)
12. Pawilon 77c/segment A. Przygotowanie pomieszczenia na parterze do
wynajęcia na sklep warzywny. Likwidacja szybu windowego, wykonanie stropu zbrojonego, zamurowanie 2-ch okien, przebudowa ścianek działowych (HINC A.HINC 26073,54,70 zł
13. Remont nawierzchni drogowych i chodnikowych przy budynkach 77d, 78, 79 i 84, zakup i montaż elementów ogrodzenia. (HINC A.HINC 222968,95 zł.)
14. Działka 11/16. Droga dojazdowa, wcinka w skarpę i zabezpieczenie kamiennym murem oporowym dla potrzeb robót studniarskich (HINC A.HINC 68818,70 zł.)
15. Wykonanie otworu wiertniczego do przystosowania dla potrzeb studni działka 11/16. (Zakład Robót wiertniczych Andrzej Kubera Sławno 116850,00)
1. Kontynuowano głęboką termomodernizację budynków mieszkalnych obejmującą docieplenie ścian zewnętrznych , stropodachów, stropów piwnic, nadbudówek, oraz wymianę instalacji c.o., c.w., z.w. i cyrkulacji. Przy końcu 2019 zaawansowanie prac było we wszystkich budynkach.
2. Zakończono budowę fundamentów pod wieże balkonowe z jednoczesną likwidacją kolizji z infrastrukturą podziemną (sieci wod. kan, sieci teletechniczne).
3. Wykonano remont nieszczelnych przyłączy gazu, przeniesiono i wymieniono na nowe skrzynki gazomierzy w ostatnich 3-ch budynkach (91b, 91c, 91d)
4. Zakończono budowę balkonów w 6-ciu budynkach.
5. W 6-ciu budynkach docieplono elewację ścian zewnętrznych wraz ze zmianą kolorystyki.
6. W 5-ciu budynkach zakończono wymianę instalacji wodociągowej i centralnego ogrzewania.
7. We wszystkich ocieplanych budynkach przygotowano pod elewacją instalacje monitoringu wizyjnego oraz kotłowni. Zamontowano kamery w windach, klatkach schodowych i na elewacji.
8. Na bieżąco usuwano awarie na instalacjach wewnętrznych i skutki dewastacji mienia.
1. Rozpoczęto głęboką termomodernizację budynków mieszkalnych obejmującą docieplenie ścian zewnętrznych, stropodachów, stropów piwnic, nadbudówek oraz wymianę instalacji centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody oraz cyrkulacji. Zaawansowanie robót w 2-ch budynkach.
2. Rozpoczęto wykonanie fundamentów pod wieże balkonów z jednoczesną likwidacją kolizji z infrastrukturą podziemną (sieci wod.-kan., teletechniczne, ). Zaawansowanie robót w 6-ciu budynkach.
3. Wykonano remont nieszczelnych przyłączy gazu, przeniesiono i wymieniono na nowe skrzynki gazomierzy w 7-miu budynkach.
4. Rozpoczęto realizację balkonów dostawnych dla jednego budynku 91a.
5. Przebudowano wewnętrzną sieć wodociągową mającą na celu dostawę wody dla wszystkich 9-ciu budynków z górnej hydroforni przy zespole garaży kompleksu „B” z
równoczesną likwidacją hydroforni dolnej na terenie nieczynnej kotłowni.
6. Zakończono remont i przebudowę hydroforni górnej z równoczesnym przeniesieniem urządzeń hydroforowych i szafy sterowniczej z hydroforni dolnej oraz wykonaniem instalacji
elektrycznej z modułem awaryjnym.
7. Wykonanie hydrantów dla poboru wody p.poż.
8. Przerobiono instalację oświetleniową na led w pomieszczeniach biurowych SM i sali konferencyjnej.
9. Wykonano remont pomieszczeń magazynowych konserwatorów w Pawilonie 77C,
10. Wykonano remont kawalerki w budynku 84/56.
11. Wykonano remont nawierzchni chodnika po rozbiórce schodów przy rampie oraz naprawę rury spustowej wód opadowych.
12. Odnowiono ściany, sufity i posadzki w kotłowniach budynków po montażu zasobników ciepłej wody.
13. Opracowano projekty budowlane zamienne przebudowy balkonów i docieplenia ścian zewnętrznych wraz ze zmianą kolorystyki elewacji budynków.
14. Opracowano projekty wykonawcze wymiany instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji wodociągowej w budynkach w których rozpoczęto termomodernizację.
1. Zakończono budowę placu manewrowego wraz z miejscami postojowymi pomiędzy budynkami 78 i 84.
2. Po ułożeniu ciepłociągu wykonano remont nawierzchni ciągu pieszego na działce 30/7 od ul. 23 Marca do granicy lasu (rejon budynku 78).
3. Wykonano remont muru oporowego na granicy działek 30/7 i 15/2.
4. Wymieniono instalację elektryczną w zespołach 12 garaży kpl. „A” i 10 garaży kpl. „B”.
5. Przebudowano sieć wodociągową zasilającą 7 budynków dolnych.
6. Wykonano remont hydroforni górnej i przeniesiono system pomp z hydroforni dolnej do pomieszczenia w hydroforni górnej.
7. Podłączenie zasilania klatek schodowych do źródeł energii odnawialnej.
8. Na bieżąco usuwano awarie na instalacjach wewnętrznych i skutki dewastacji mienia.
9. Sporządzono dokumentację projektową dla NFOŚiGW w związku z zamierzeniem wykonania głębokiej termomodernizacji.
10. Przygotowani dokumentację dla pozyskania „białych certyfikatów” po termomodernizacji.
1. Zamontowano w każdym z 9-ciu budynków po dwa nowe zasobniki o łącznej pojemności ok.720 l. Zwiększyło to komfort poprzez stabilizację temperatury c.w. użytkowej.
2. Wprowadzono zdalny monitoring parametrów pracy kotłowni. Wyremontowane zostały posadzki we wszystkich kotłowniach budynkowych.
3. W piwnicach 4-ch budynków w pomieszczeniach socjalnych gospodarzy zamontowano węzły sanitarne.
4. W 9-ciu budynkach na X kondygnacji zamontowano monitoring i alarm dźwiękowy.
5. Wymieniono instalację elektryczną we wszystkich 33 garażach kompleksu „D”.
6. Systematycznie wymieniane są źródła światła oświetlenia terenu na energooszczędne led.
7. Przystąpiono do projektowania placu manewrowego wraz z miejscami postojowymi pomiędzy budynkami 78 i 84.
8. Rozpoczęto budowę ciągu pieszego od ulicy 23 Marca do budynku 78.
9. Zmodernizowano we wszystkich budynkach instalację elektryczną na odcinku pomiędzy układem pomiarowym a wyłącznikiem głównym.
10. W rejonie budynków 91a i 91b po awarii wodociągowej wykonano naprawy miejscowe dróg oraz wymianę nawierzchni chodników.
11. Przy budynkach 91a i 91b wykonano drogę manewrową dla Straży Pożarnej wraz z miejscami postojowymi dla mieszkańców.
12. Po konsultacjach z mieszkańcami wystosowano wniosek o zmianę planu zagospodarowania dla terenu po starej kotłowni. Zawnioskowano o wprowadzenie funkcji mieszkaniowej i zwiększenie wysokości zabudowy w celu uzyskania większych środków ze sprzedaży tej nieruchomości z przeznaczeniem na rewitalizację budynków mieszkalnych.
1. Kotłownie budynkowe:
1.1. Zdemontowano nieczynne zasobniki c.w.
1.2. Zakupiono 1 nowy zasobnik c.w. dla budynku 78.
1.3. Wymieniono niesprawne zawory odcinające piony mieszkalne w obiegu centralnego ogrzewania we wszystkich budynkach.
1.4. Wymieniono pompę cyrkulacyjną c.w. w budynku 84.
1.5. Wymieniono elementy palnika (napęd przepustnicy) w budynku 79.
2. Pawilon 77C – Wymiana drzwi wejściowych i witryn w ścianie północnej (Restauracja Margarita) wraz z pracami elewacyjnymi..
3. Pawilon 77C – Remont pomieszczeń parteru po przeszkleniu.
4. Pawilon 77C – Wykonanie instalacji elektrycznej w punkcie bankowym i sklepie chemicznym.
5. Pawilon 77C Montaż drzwi p.poż. na półpiętrze oraz wyłącznika p.poż.
6. Otoczenie Pawilonu 77C – remont schodów na skarpie wschodniej oraz wymiana nawierzchni chodników wraz z cząstkowymi naprawami nawierzchni drogi.
7. Budynki 91C i 84 – remont pokrycia dachu.
8. Budynki 84, 91A, 91C i 91D – naprawa kominów wentylacyjnych.
9. Wymiana i naprawa nawierzchni chodnika wzdłuż ściany zachodniej budynku 91.
10. Wymiana i naprawa nawierzchni chodnika wzdłuż ściany północnej i zachodniej budynku 77D.
11. Montaż kamer na budynkach osiedla oraz urządzenia UBIUQ.
12. W kotłowniach budynkowych wykonano n/w roboty remontowe na kwotę 32 353,14 zł. w tym:
12.1. Dostawa i montaż palnika gazowego Riello BS3/M w bud. 77D – (5936,88).
12.2. Dostawa i montaż zaworów bezpieczeństwa w kotłach gazowych w budynkach nr 78, 84, 91 i 91D – (560,65).
12.3. Dostawa i montaż emaliowanego bufora c.w. z otuliną termoizolacyjną do bud. 78 – (7,5 tys.zł.).
12.4. Wymiana zaworów odcinających piony mieszkalne (Dn50) we wszystkich budynkach oraz zawory (Dn20) w bud. 91C i 91D – (14058,82).
12.5. Dostawa i montaż pompy obiegowej c.w. użytkowej Grundfos Magna 332-120F w bud. 84 – 3236,97 zł
12.6. Wymiana elementów palnika (przepustnica powietrza Siemens bud.79 1674,00zł.
12.7. Dostawa i montaż łączników amortyzacyjnych DN65 SOCLA w bud. 91C 524,62 zł.
2. Wymiana nawierzchni utwardzonej przy zespole garaży (kompleksu „C”) nr 34 – 43.
3. Remont chodnika drogi wewnętrznej od strony zachodniej budynku 91 – 14 505,02 zł.
4. Remont chodnika do budynku 91D – 9 499,905 zł.
5. Ułożenie nawierzchni utwardzonej przy urządzeniach siłowni 33 340,01 zł.
6. Remont nawierzchni chodnika przy budynku 77D – 41 793,25 zł.
7. Remont nawierzchni drogi do studni głębinowej zasilającej hydrant naziemny przeciwpożarowy – 20 353,43 zł.
8. Remont pokrycia dachu budynku przy ul. 23 Marca 91C – 40 892,64 zł.
9. Remont pokrycia dachu budynku przy ul. 23 Marca 84 – 40 893,12 zł.
10. Remont kominów i nadbudówki na dachu budynku 91A – 6 235,97 zł.
11. Remont kominów i nadbudówki na dachu budynku 91D – 6 569,22 zł.
12. Remont pokrycia dachu nieczynnej kotłowni nad halą warsztatów 31 087,78 zł.
13. Remont pokrycia dachów garaży kompleksu „D” 50, 51, 52, 53 – 9 219,27 zł.
14. Montaż kamer na dachach 9 budynków mieszkalnych – 4 922,01 zł.
15. Montaż kamer zewnętrznych na budynku 79 dla obserwacji terenu w otoczeniu budynku (parking, ulica) – 4 378,48 zł.
16. Montaż kamer z sygnałem bezprzewodowym – 5 512,98 zł.
17. Wykonanie projektu koncepcyjnego modernizacji balkonów 9 budynków – 7 380,00 zł.
18. Wykonanie projektu budowlanego przebudowy balkonów i docieplenia ścian zewnętrznych wraz z projektem kolorystyki elewacji dla 9 budynków – 104 550,00 zł.
19. Wymiana opraw oświetleniowych i numerowych na 9 budynkach – 2964,60 zł.
20. Naprawy instalacji elektrycznych na terenie osiedla – 28 705,74 zł.
Udzielano również pomocy technicznej mieszkańcom w zakresie usuwania drobnych awarii w mieszkaniach.